22 lipca 2018

Budowa garażu murowanego ile kosztuje?

Garaże murowane oraz gotowe garaże tynkowane

Osoby zamierzające zbudować garaż na swoje posesji, mogą wybierać między tym murowanym, zbudowanym tradycyjnymi metodami oraz gotowym garażem tynkowanym. Postawienie pierwsze z nich może zająć od 1 do 3 miesięcy, natomiast tego drugiego, jedynie 24 godziny.

1. W jaki sposób powstają?

Do stworzenia garażu murowanego potrzebne są nam takie materiały budowlane jak zaprawa, i piasek oraz fachowe sprzęty, do których zalicza się betoniarka. Oczywiście, wszystkie te rzeczy transportowane są na naszą posesję przy użyciu ciężkich samochodów. Musimy także zatrudnić dobrą ekipę budowlaną, co bywa trudne i kosztowne.

Jeśli chodzi natomiast o garaże gotowe, wszystkie ich elementy zostają wstępnie wyprodukowane w fabryce, a ich transportem i złożeniem zajmuje się fachowa grupa monterów. Niezbędne materiały są przewożone samochodami o wadze nie większej niż 7 ton, dzięki czemu nie narażamy posesji na zniszczenia.

2. Jak budowa wpływa na najbliższe otoczenie?

Jeśli chcemy zbudować garaż murowany, powinniśmy to zrobić zanim wykończymy podjazdy, chodniki oraz zasiejemy trawę, W przeciwnym razie, mogą one zostać zniszczone w trakcie budowy.

Garaże gotowe tynkowane i prace związane z ich stawianiem, nie wpływają natomiast w żaden sposób na zagospodarowane już przez nas otoczenie domu.

3. Trwałość

Garaże murowane mogą nam służyć od 30 do 70 lat, w zależności od tego jakich materiałów użyjemy oraz jak będziemy dbali o taką budowlę.

Garaże gotowe, wykonane są ze stali ocynkowanej, w związku z czym ich żywotność może wynosić od 20 do 65 lat, w zależności od stopnia agresywności środowiska.

4. Konserwacja

Średnio co 5-10 lat należy malować ściany zewnętrzne i wewnętrzne garażu murowanego oraz impregnować drewniane konstrukcje ich dachów. Co 10-15 lat uzupełniamy braki w tynku oraz zaprawie, a co 10-30 lat należy wymienić poszycie dachu. Natomiast co 30-40 lat trzeba wymienić część konstrukcji drewnianej dachu.

W przypadku garaży gotowych również należy malować ściany co 5-10 lat, natomiast stalowa konstrukcja ocynkowana powinna być malowana co 15-20 lat. Oprócz tego, również co 15-20 lat konieczna jest wymiana poszycia dachu.

5. Wytrzymałość

Wytrzymałość garażu murowanego jest liczona zależnie od lokalizacji takiej inwestycji.

Standardowo, wytrzymałość garaży gotowych, jest natomiast obliczana na III strefę obciążenia śniegiem, która obejmuje 90% naszego kraju.

6. Dodatkowe koszty związane z budową

Wybudowanie garażu murowanego dwustanowiskowego, o powierzchni 40 m2, może wynieść 40-50 tysięcy złotych. Długi czas budowy oznacza konieczność ciągłego opłacania wynajmowanego garażu. Do tego dochodzą koszty związane z opłatami za prąd i wodę niezbędne podczas prac na budowie, a także za transport i ochronę zakupionych materiałów budowlanych.

Nowoczesne, garaże gotowe tynkowane mogą być natomiast o 50-60 % tańsze od tych murowanych.

7. Wybór garażu – co jest ważne?

a) Usytuowanie garażu na działce

Przede wszystkim, garaż musi znajdować się w odpowiednio dużej odległości od granicy działki oraz domu jednorodzinnego. Jeśli jego ściana ma okno, garaż ma być oddalony o 4 m od granicy działki. W przypadku ściany bez okna, jest to natomiast 3 m.

Garaże, które są krótsze niż 5,5 m oraz nie są wyższe nić 3 m, mogą stanąć tuż przy granicy z sąsiednią nieruchomością albo też w odległości 1,5 m od niej. Nie oznacza to jednak, że duże garaże nie mogą być postawione blisko kolejnej nieruchomości. Musimy jednak zadbać o odpowiedni zapis w decyzji o warunkach zabudowy.

b) Zastosowanie oraz wymiary garażu

Stawiany przez nas garaż musi być przede wszystkim funkcjonalny, dlatego należy się zastanowić nad tym do czego, oprócz ochrony samochodu, chcemy go używać. Często pełni on także rolę na przykład składzika czy miejsca do majsterkowania.

Musimy pamiętać, że garaż nie może być zbyt mały. Pod uwagę należy wziąć fakt, że oprócz tego, iż musi się w nim zmieścić samochód, będziemy także potrzebowali odpowiednio dużo miejsca na otwarcie jego drzwi, aby swobodnie wysiąść z pojazdu. Warto także pomyśleć o tym, jak dużo miejsca jest potrzebne, by bez przeszkód posadzić dziecko w foteliku lub wyciągnąć zakupy z bagażnika. Dlatego też, nie ograniczajmy się zbytnio, gdy chodzi o wielkość garażu. Standardowo, 3,5 metra szerokości oraz 6 metrów długości, powinno być wystarczające w przypadku niemal każdego samochodu.

Jeśli chcemy, aby oprócz samego samochodu, w garażu znalazło się miejsce na przechowywanie innych rzeczy, jego wymiary powinny to zakładać. Chodzi tutaj chociażby o powierzchnię na dodatkowe pomieszczenie spełniające rolę składzika, albo po prostu na regały  metalowe oraz półki. Dobrym rozwiązaniem możemy być tutaj chociażby wydłużenie któregoś z boków garażu.

Już w garażu o 4 metrach szerokości, możemy mieć sporo wolnej przestrzeni przy samochodzie, która pozwoli nam podjechać do niego z wózkiem dziecięcym lub też na wózku inwalidzkim. Dzięki takiej dodatkowej przestrzeni, będziemy też w stanie przejechać obok pojazdu kosiarką lub rowerem, aby odstawić je do schowka.

Z kolei dodatkowe 1,5 metra, może pozwolić nam na zamontowanie regałów, umywalki czy szaf na sprzęt ogrodowy albo narzędzia. Wiele osób, oprócz samochodów, posiada także inne pojazdy, takie jak motocykle czy quady. Zwiększając przestrzeń w garażu, będziemy mogli je również w nim zaparkować, obok samochodu.

W przypadku, gdy garaż miałby nam również służyć jako warsztat czy miejsce do majsterkowania, warto pomyśleć od oddzieleniu tej przestrzeni ścianką działową. Dzięki temu zaoszczędzimy na ogrzewaniu, ale łatwiej będzie nam też utrzymać czystość w takim pomieszczeniu.

Idealny garaż to taki, w którym po zaparkowaniu samochodu, wciąż możemy się swobodnie poruszać. Dlatego, po zmierzeniu szerokości i długości naszego auta, musimy z każdej strony dodać przynajmniej 1 metr. Oczywiście, jeśli garaż będzie stanowił schronienie również dla samochodów dostawczych, czy też posiadających bagażniki dachowe, pod uwagę musimy wziąć także ich wysokość.

Nawet jeśli w danym momencie posiadamy tylko jeden samochód, warto zastanowić się nad możliwością postawienia garażu dwustanowiskowego. Wówczas, gdy zdecydujemy się na zakup kolejnego pojazdu, nie będziemy mieli problemu z brakiem miejsca.

8. Przestrzeń pod dachem – jak ją wykorzystać?

W nowym budownictwie bardzo często rezygnuje się budowania piwnic. Rolę schowka spełnia zatem strych, ale coraz więcej osób decyduje się na adaptację tej przestrzeni, dzięki czemu może powstać nowy pokój dla kolejnego dziecka czy garderoba. W takim przypadku, naszym domowym schowkiem, może stać się właśnie przestrzeń pod dachem w garażu. Ale czy zawsze jest to możliwe?

Jeśli zdecydujemy się na postawienie garażu posiadającego dach dwuspadowy lub czterospadowy, po zabudowaniu stropu, możemy zyskać bardzo dużo cennej przestrzeni. Przechowywać w niej można zarówno sprzęty sportowe, jak i narzędzia ogrodowe, opony, czy wszystkie inne rzeczy, których nie używamy na co dzień.

9. Garaż ocieplany – czy warto?

Zastanawiając się nad tym czy ocieplać garaż, powinniśmy sobie odpowiedzieć na pytania, czy będziemy go ogrzewać? Warto też pamiętać, że jeśli obiekt ten ma służyć nie tylko do parkowania pojazdu, utrzymanie w nim konkretnej temperatury, jest wręcz kluczowe, dlatego ocieplenie może pełnić w nim ważną rolę. Zwłaszcza, gdy część garażu będzie przeznaczona pod warsztat, warto zainwestować w ocieplenie ścian, aby ciepło nie uciekało na zewnątrz.

Co ciekawe, ocieplenie może się przydać także latem, gdyż chroni garaż przed nadmiernym nagrzaniem się w upalne dni.

10. Okna i dodatkowe drzwi w garażu

Warto zadbać o to, by garaż był wyposażony w możliwie jak największą liczbę okien. Pamiętajmy, że słońce może stanowić bezpłatne źródło ogrzewania jego wnętrza, a także zapewniać naturalne oświetlenie, zmniejszając nasze opłaty za energię elektryczną.

Oczywiście to jak dużo światła będzie w stanie dotrzeć do wnętrza garażu, zależy w głównej mierze od wielkości oraz kształtu okien. Musimy być świadomi tego, że ich powierzchnia powinna się zwiększać proporcjonalnie do wielkości samego garażu. Ogólna zasada mówi o tym, iż stosunek powierzchni okien do powierzchni podłogi, ma wynosić minimum 1:12. Pamiętajmy też, że więcej światła ma szansę dostać się do garażu przez wyższe okna.

Zamontowanie dodatkowych drzwi w garażu to również dobry pomysł. Zdarza się, że po zaparkowaniu samochodu, wyjście na zewnątrz zostaje zatarasowane, dlatego boczne drzwi mogą być dla nas dużym ułatwieniem. Należy jedynie umieścić je w takim miejscu, by nie kolidowały z półkami czy regałami.

W przypadku, gdy takie drzwi będą prowadzić z garażu wprost do domu, musimy się także upewnić, iż są odpowiednio ocieplone. Dzięki temu, ciepło nie będzie uciekało przez nie na zewnątrz.

11. Brama garażowa

Brama garażowa pełni bardzo ważną rolę, z czego nie zawsze zdajemy sobie sprawę. Ale to przecież właśnie ten element, ma bezpośredni wpływ na funkcjonalność oraz estetyczny wygląd naszego garażu. Dwa najważniejsze rodzaje bram tego typu to:

a) Bramy uchylne

Są one cenione przede wszystkim za to, iż są łatwe w użytkowaniu oraz niezawodne. Nie kosztują dużo, są dostępne w wielu kolorach i wzorach, a do tego są bardzo wytrzymałe i łatwe w zamontowaniu.

W zależności od naszych osobistych preferencji, możemy zamówić bramy uchylne otwierane ręcznie lub automatycznie. Dostępne są także wersje ocieplane oraz nieocieplane. Co więcej, wszystkie rodzaje bram uchylnych mogą być wyposażone w drzwi przejściowe. Dzięki temu, możemy wejść do garażu bez konieczności otwierania całej bramy, co jest bardzo dobrym rozwiązaniem wtedy, gdy garaż nie posiada drzwi bocznych.

b) Bramy segmentowe

Świetne rozwiązanie, które jest nie tylko w pełni funkcjonalne, ale także estetyczne. Dzięki temu, iż zbudowane są z połączonych ze sobą segmentów, otwierane są pionowo do góry i tym samym nie zajmują powierzchni ani w garażu ani przed nim.

Bramy tego typu, mogą być obsługiwane zarówno ręcznie, jak i automatycznie, a specjalna konstrukcja gwarantuje całkowite bezpieczeństwo przed przypadkowym ściśnięciem palców.

Możemy także zamówić bramy segmentowe z różnymi dodatkami, takimi jak drzwi przejściowe czy przeszklenia. Do dyspozycji mamy też szeroką kolorystykę samych bram oraz ich okuć.